Den Fula Ankungen


De flesta är bekanta med boken "Den Fula Ankungen" som även sänts som TV serie. Som ni säkert vet handlar berättelsen om en "ful ankunge" som inte ser ut som sina bröder och systrar och blir mobbad och retad. När den fule ankungen växer upp visar den sig dock egentligen vara en stor och vacker svan. De flesta förstår nog vad denna historie är menad att berätta. Historien kan lätt anpassas till vårat samhälle, låt mig ge en kort sammanfattning om hur jag tänker att historien skulle kunna se ut; "Den fule ankungen" är en ung person som går i grundskolan och länge ansetts vara ganska udda. Av någon (eller utan någon) anledning hånar många av de andra barnen denna "fula ankunge" och den blir väldigt utanför och de mobbande får den att själv känna sig värdelös. Men många år senare när barnen har gått ut gymnasiet och en del även högskolan har "den fule ankungen" förvandlats till en storslagen svan, eller rättare sagt fått ett väldigt bra betalt och eftertraktat jobb eller kanske kändisskap.

Jag vet inte hur mycket det här säger er, men det här och mycket annat har fått mig att förstå att jag inte har någon rätt att döma någon. Bara för att jag får en viss uppfattning av en person kan inte jag utifrån det definiera den personen och om det jag ser personen som inte är något jag gillar, håna eller mobba personen. Det är något väldigt vanligt, och visst när jag ser människor händer det att jag tänker negativa saker om dem, men jag har lärt mig att snabbt dra tillbaka sådanna tankar och verkligen låta personens personlighet och karaktär tala för sig själv. Om vi inte skulle döma andra och acceptera folk trotts skillnader och olikheter skulle våran värld se mycket bättre ut, men tyvärr känner många människor att dom på något sätt har "rätt" att döma och se ner på andra. Jag kan inte tvinga andra att tänka om och försöka låta bli att döma, det är något varje person måste bestämma sig för själv. Men en sak kan jag säga, tänk på vad "Den Fula Ankungen" egentligen handlar om när du tänker något negativt om en person eller ser ner på den, kanske har den personen en förmåga eller personlighet som bara väntar på att förvandlas till en beundransvärd svan, eller så kanske personen redan är en svan, även om utsidan eller det första intrycket inte avslöjar det.


"..sometimes before you smile you got to cry."

//Black Thought




-David Ramnerö.

Kommentarer
Postat av: Mia

jag blir grymt imponerad av din blogg, alla inlägg är superbra och väcker många tankar och funderingar. Alla har väl hört historien om den fula ankungen och jag gillar budskapet i din text, att man inte ska döma någon efter utseende, ursprung ect... men dock tycker jag att du har lite fel om en sak. I texten tycker jag att det låter som att det är bättre att vara en ful ankunge som blir en vacker svan ( verklighetsexempel : utfryst som blir framgångsfull) än att vara en som är omtyckt (om man vill säga så) har många vänner och kanske inte lika rik, känd ( u name it), själv tycker jag inte framgång och rikedom är allt, jag skulle bra mkt hellre växa upp med vänner och ha en bra barndom än att vara framgångsrik, du kanske inte håller med men det är en sak som väckte känslor hos mig, du kanske inte menade att det skulle låta just så men det var intrycket jag fick.



Tack ännu en gång för en bra blogg! / Mia

2008-08-29 @ 17:35:47
Postat av: David

Tack så mycket! Det känns bra när någon uppskattar det man skriver :)



Och visst håller jag med dig, jag använde framför allt att bli rik och känd som "livets mål" för det är vad det är för många. Du har även rätt i att en bra barndom är värt mer än något annat, det är något jag vill att alla ska ha. Men här kommer "den fule ankungen" syndromet in, det hindrar många människor från att ha en bra barndom. Jag tänkte också på det så att bara för att man har det bra och är uppskattad av många finns det nog en hel del som dömmer en och tänker skit om en och ser en som en ful ankunge, visst har det väl hänt för alla att vi ser någon som är populär och omtyckt som man nästintill tänker på som ond. Det är även sådanna lägen jag försöker adressera, alla människor är födda goda och även om man inte tycker sig ha sett en god sida av en speciell person så finns den där. Hoppas du förstår vad jag menar :)

2008-08-30 @ 11:19:29
URL: http://huck.blogg.se/
Postat av: stinis

så kloka ord! jag blir alldeles speechless, om något. det är nästan så att tårarna rinner till lite i ögonvrån av dina fina ord.

vi känner inte varann - men jag tror vi går på samma skola, och ska jag vara helt ärlig vet jag inte hur jag halkade in här.

någon kommentar på någons blogg jag hittat genom någon annas bevakningslista och yadayada.



men stort tack hörrelidudu - din blogg blir ett favoriserat bokmärke direkt och vad jag har förstått är du bara sexton år?

det om något slår mig lite som en annan käftsmäll, och jag blir bara helt paralyserat fascinerad av dina tankar och din fenomenala uttrycksförmåga. du tycks ha ett ett ovanligt stort intellekt samt en otroligt få förunnad moralnorm.

du gör skillnad! ta vara på det unika du besitter och sluta aldrig tänka.

2009-01-13 @ 02:35:00
URL: http://typvindruveparty.blogspot.com
Postat av: David

Tack för de fina orden! Det känns alltid bra att veta att folk läser och uppskattar det man gör. Och ja, jag är 16 år, fyller 17 i maj. Jag vet inte vilken skola du går på, men jag går på Kantzowska; NV08. Tack ännu en gång för visat intresse! :)



-David.

2009-01-19 @ 17:48:03
URL: http://huck.blogg.se/
Postat av: Sonny Anderssin

Haha tja David! Bra blogg du har och en rätt så bra analys av Den fula ankungen. Tog lite hjälp av din analys för att skriva mitt arbete om berättelsen, tyvärr så måste jag lägga till lite mer i mitt arbete:/ Varför jag kommenterar är för att jag kommer ihåg dig från Kantzowska de 2-3 veckorna jag gick där. Vi träffades någon gång när du och jag gick i ettan, tyckte bara att det var kul att man sedan hitta dig via google.se^.^

2009-12-09 @ 16:44:54
URL: http://ingen
Postat av: David

Tjena Sonny! Visst kommer jag ihåg dig, du gick ju på tyskan, har för mig att du kände Anton också.. Kul att höra av dig! :)



-David.

2009-12-10 @ 17:13:39
URL: http://huck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0