Ett baklänges steg i rätt riktning om man kollar åt fel håll.. eller va?




Obama vann. Det gör mig mera glad än vad en McCain vinnst skulle gjort. Ändå är jag inte nöjd. Jag förväntar mig inga förändringar. Som jag tidigare nämnt tror jag inte att det spelar någon roll vem som är USAs president. Han har ändå ingen större makt att göra som han vill, allt hänger på senaten och "the house of representatives" och allt vad det heter. "Men ändå! Det är ju ändå ett steg i rätt riktning! Det är symboliskt att en svart kan bli president i USA!" så säger många, eller ungefär i alla fall. jag håller med, men jag kan inte sluta att tänka på den negativa effekten Obamas vinnst har. Låt mig börja i en annan ände: USA har länge setts som kapitalistiskt och något som verkligen behöver förändras, något som vanskapts av sin egen patriotism och självgodhet, det har det setts som inte bara av en stor del av omvärlden utan även av en del Amerikaner själva. En stor del av den gruppen är svarta, de vet om någon att racism fortfarande inte bara existerar utan även blomstrar i USA, om än inte lika tydligt utan mera undangömt. Dessa personer som (till skillnad från en stor del av Amerikanerna) inte sett USA som himmelriket och det enda viktiga på denna planet har arbetat för att USA ska förrändras, förbättras. Vad jag tror kan hända nu när Obama har valts är att de människorna tror att allt är löst, de slutar kämpa. Där kommer problemet in, för jag tvivlar fortfarande helt och hållet på att Obama kan göra skillnad som president, alltså lugnar USA:s motståndare ned sig utan att något egentligen händer.

Nu tänker jag inte vara en konspirationsteoretiker och säga att de gamla vita männen i kostymer som egentligen styr Amerika planerade det här. Det säger jag inte. Det spelar heller ingen roll, konsekvenserna kommer ändå vara de samma. Vad USA behöver är inte en svart president (som för övrigt varit näst intill tvungen att stödja Israel i Gazarämsan-konflikten för att äns få kalla sig president kandidat, men det får jag gå in mer på i ett annat inlägg), USA behöver en total omkonstruktion av sitt politiska system, för låt oss inse fakta; Obama valdes lika mycket för sitt charmiga leende och sina övertygande ord som för hans politiska åsikter. Jämför det med hur mycket socialdemokraterna valdes för Göran P's charmiga leende, eller Moderaterna för Reinfeldts schyssta frisyr.


-David Ramnerö.

Kommentarer
Postat av: BoboKrull

Han är ju knappast dålig för USA iaf.

2008-12-08 @ 18:57:15
URL: http://smashed-pumpkin.blogspot.com/
Postat av: David

Jag påstår inte att han är DIREKT dålig. Indirekt tror jag dock att han är det eftersom, som jag skrev, tror jag att det får de som ifrågasätter det Amerikanska politiska systemet att nöja sig. Som jag även sa så föredrar jag Obama framför McCain, som antagligen skulle vara som Bush; inte indirekt utan direkt dålig för USA. hoppas du förstår.



-David.

2008-12-08 @ 19:19:54
URL: http://huck.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0