"Jag skulle vilja ha en 001110101010110110110 med ketchup tack"

LÄNK:

(http://fora.tv/2008/11/17/Designing_and_Building_Organisms_Simple_As_Writing_Code)




Videon visar hur man gjort otroliga framsteg inom froskning kring gener och genmanipulation. Jag tycker det är facinerande hur det i en inte allt för avlägsen framtid kommer gå att "programera" gener precis som vi programerar data. Samtidigt är det, som allt revolutionerande nytt, skrämmande. Jag kan tänka mig att en del skräckfilmsscenarier kan komma från genprogramering. Men är teknik av det här slaget nödvändigt? Jag tänker mig ett samhälle där antalet människor ökar lika stadigt som det gör nu vilket leder till att naturen måste pressas att producera mer mat åt alla dessa människor. Om man då istället får fram kött som växer liksom av sig självt, får muskelcellerna att dela sig genom att endast tillföra energi. Många djur skulle slippa lida, matproduktionen skulle gå att göra så gott som syntetisk. Men vill vi verkligen det? För mig bär det emot, det skulle vara ett steg längre ifrån naturen som vi kommer ifrån och som vi borde vara en del av, men så som männskligheten ser ut idag, gör vi inte naturen en tjänst om vi separerar oss ifrån den?

Vad jag hellst skulle se är att människan återbördades med naturen på så många plan som möjligt, men med den riktningen vi har nu tror jag inte att det är möjligt. Frågan är om det är möjligt att ändra riktning.


-David Ramnerö.


"They can repeat history but can't recycle paper
They don't see the forest or the trees, just skyscrapers
Towers of Babel in a town full of cattle"
//Sage Francis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0