Kollektivtrafik alá Svenska Staten



I Sverige finns det ett företag som dominerar tågtrafiken. Detta företag heter SJ och är statligt ägt. Att som vuxen åka från Västerås till Stockholm med ett persontåg ägt av SJ kostar mellan 100 och 220 kr beroende på vad klockan är. Den resan är ca 10 mil och tar 1 timme. Dessa siffror hade jag inte brytt mig om om SJ hade varit ett privat företag, men det är det inte, det är som sagt ägt av staten. Alltså betalar vi SJ genom skatt och när vi reser, hur mycket pengar behöver de egentligen? Priset 200 kr för ett säte brevid en fjortis på telefon med skrikande småbarn med idioter till föräldrar är verkligen avskräckande. Nej, jag tycker att staten ska ta sig själva i nacken och göra SJ till ett företag utan vinst, som betalas helt av skatt. Gratis tågbiljetter vart som hellst skulle göra kollektivtrafiken otroligt populär, vilket skulle vara ett stort steg för att Sverige skulle bli miljövänligare. Visst tågen skulle behöva rymma mer och gå oftare, och visst det skulle kosta pengar, men jag skulle gärna se att staten höjer förmögenhetskatten och fastighetsskatten med några ynka kronor för att detta skulle gå igenom.

-David Ramnerö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0