Livets stora frågor, del 3. Vad är jaget / själen?

Jag ska återgå till min "gud" jag talade om tidigare, där hela tillvaron och allt i universum styrs av lagar och regler som formar detta något jag kallar för gud, men först ska jag förklara en del av mina tankar. Celler består av molekyler som består av  atomer. Vi består av celler. Så därför är det vi människor består av ett skickligt vävt nät av atomer som följer fysikens lagar och bara existerar. Dom bara finns. Jag kan inte tänka mig att jag, mina tankar, mina minnen och mitt jag bara är atomer, fint ordnade i bindningar. Det känns som att det därför måste finnas något mer, något levande och medvetet som är jaget och inte bara en kropp bestående av atomer. Det är detta många kallar själen. Själen tänker sig många som en vålnad eller ett spöke. Jag tänker mig hellre själen som något som styrs av den gud jag pratat om, de lagar som styr universum. Att dessa lagar finns i oss alla, att vi är tillvaron och att det formar vårt intellekt och gör oss till de vi är. Jag kan bara spekulera, men jag skulle vilja tro att vi är fria på det sättet att vi alla har en kopia av denna gud i oss, men ändå bundna av dessa regler, denna tillvaro. Jag kan tänka mig "själen" som en otroligt komplex formel, som på något sätt styrs av universums och därmed fysikens och kemins lagar men är långt bortom vårt förstånd. Kanske är själen någon sorts energi, som liksom finns överallt med fokuspunkter i levande varelser. Här är alltså min syn för ovanlighetens skull ganska lik de flesta religioners syn på själen, med några få undantag här och där.

När jag tänker så här känns mina teorier väldigt otroliga ibland men jag brukar tänka såhär; Relativitetsteorin som är bevisad och beprövad säger att desto snabbare ett föremål färdas desto långsammare går tiden för det föremålet, och när man uppnår ljusets hastighet står tiden stilla. När man passerat ljusets hastighet åker man bakåt i tiden. Allt detta säger formeln E=mc2. Detta är svårt att förstå, ändå vet vi att det är sant. Det finns saker som är ännu svårare att fatta som forskare anser vara tillräkligt bevisat för att anses som sant. Om sådana saker går att bevisa och åtminstone till viss del förstå känns en formel eller en teori som styr tillvaron inkluderat våra själar som något som skulle kunna existera, och det är vad jag tror på. Åtminstone det jag tror på oftast.


"My mother told me that placing my faith in God was the answer
But then I hated God cause he gave my mother cancer..."

"...I'm loosing my sight, breathing is tight
The evening is white, I made my peace with the Lord and now I
Stand on his right.."

"...Death is a another part of life..
These are my last words, I'm having difficultly breathing
Dying on the inside, internally bleeding
Angel of death dragging me away while I'm sleeping
Watching my world crumble in front of me, searching for meaning..."

//Immortal Technique



-David Ramnerö.

Kommentarer
Postat av: Aaa

Har tänkt likadant, senaste svamptrippen med cannabis på afterglowen gjorde att jag kom fram till samma slutsats! :) Det där med en formel som är oändlig och att det är energi som finns inom alla.

2009-03-23 @ 21:39:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0