Livets stora frågor, del 4. Vad händer efter döden?


När det gäller vad som händer efter döden är mina teorier spretiga, å ena sidan anser jag att det troligaste skulle vara att allt blir svart, men jag tror samtidigt som sagt att det finns Något som är själen. Denna själen skulle jag kunna tänka mig finns kvar på något sätt, men hur vet jag inte. Att man återföds som ett nytt djur eller en ny människa på något sätt skulle jag kunna tänka mig, men det skulle innebära att man glömde bort allt ur ens tidigare liv, annars skulle vi ju komma ihåg våra tidigare liv! Det är också något som jag kan tänka mig. Om vi säger att vi människor är som datorer skulle minnet vara hårddisken som sitter kvar i kroppen, och jag tänker mig själen som datorns drivrutiner som säger åt datorn hur den ska jobba och på ett sätt styr datorn. Att denna själen, som skulle fungera som jaget samtidigt som drivrutinen åt kroppen skulle kunna leva vidare och återfödas i en ny kropp känns ibland helt otroligt, och ibland fullt möjligt. Vad jag är säker på är att det inte finns något himmel och helvete liknande, där de goda belönas och syndarna straffas, men att använda himmel och helvete som metaforer, där man ändå på något sätt "belönas" för att ha varit god, tycker jag i så fall är troligare, inte som en direkt belöning, utan mer som att själen är rofylld och inte full med skuldkänslor och hat.

Om man skulle jämföra mina idéer  skiljer med de abrahamitiska religionernas åsikter är det många skillnader, den teori som jag känner mig mest bekväm med är faktiskt mer lik hinduismens och andra asiatiska religioners tro. Idén om att vi återföds kallas för Samsara och finns inom hinduism, buddism, jainism och sikhism. Det som skiljer deras tro mot min är det att enligt Samsara så efter att ha varit god och återfötts ett antal gånger blir man tillslut en gud, något jag tror är fel. Jag skulle dock kunna tänka mig att själen på något sätt blir en del av naturen och därmed på ett sätt en del av gud efter att man återfötts ett antal gånger, eller att man rentav blir det på en gång när man dör. Som sagt så är jag kluven, men de abrahamitiska religionernas syn på livet efter döden, att de döda på något sätt återuppstår efter domedagen för att leva i guds rike är lite för mycket science fiction för mig, och är verkligen inte en av de teorier jag själv har.



-David Ramnerö.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0