Obama, ett stort steg för Amerika?



En svart presidentkandidat, tänk vilket stort steg för USA! Så tänker nog många om Barack Obama. Jag undrar om alla tror att Obama kommer göra så att svarta får det bättre i Amerika bara sådär? Själv tror jag inte att man kommer märka så stor skillnad, visst har presidenten en del att säga till om, men inte tillräckligt för att göra som han planerar. Jag föredrar faktiskt Obamas politik framför Clintons (Och McCains), men jag tror att alla tar det här med att han är svart som något för stort, han kommer inte revolutionera USA bara för att han är svart, han kommer antagligen bara vara ännu en president i ledet, med lite tur en av de bättre sådanna. USA kommer fortfarande vara samma land, med kapitalistiska mål, kapitalistiskt och patriotiskt sätt att tänka och ett korupt politiskt system. MEN, jag tror ändå att trotts att han inte kommer revolutionera USA bara  för att han är svart kan just det ändå göra stor skillnad, jag tror att det trotts allt är en bra symbolisk handling. Många svarta i Amerika kan antagligen känna sig mer accepterade och jämnställda när de vet att det ÄR möjligt för en afroamerikan att bli president. Det visar även världen att trotts att USA fortfarande rullar runt i dypölen är de på väg upp ur skiten nu när Bushs regim äntligen är över. Men att Obama skulle göra mera skillnad än att bara symboliskt visa att svarta accepteras och jämnställs, att han kan förändra mer än det vågar jag inte hoppas.


"So in conclusion, I'm not gonna vote for anybody just 'cause they (are) black or latino, they have to truly represent the community and represent what's good for all of us proletariat." //Immortal Technique


-David Ramnerö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0