Demokrati. Demokrati?



Jag brukar leta efter problem i samhället, ofta blir det i det Amerikanska samhället eftersom att problemen där är (som allt i Amerika) mycket större och fler. Folk kan tycka att det är lite motsträvigt och negativt att bara leta fel, men det behövs. En demokrati bygger på grunden att allt de ledande gör ifrågasätts av folket. Det är en övertygelse jag själv har, men på senare tid har den fått mig att fundera; ska verkligen demokrati vara så att ett fåtal utvalda bestämmer medan resten ger "konstruktiv kritik"?   ((För att hänga med i detta inlägg kan wikipedias sidor om olika statsskick möjligtvis vara nödvändiga)) 

Wikipedias definition av Demokrati;

Demokrati (från grekiskans demos, folket, och kratein, styrelse) har bokstavligen den ungefärliga betydelsen "folkstyre".

Demokrati betyder folkstyre. Men vad betyder folkstyre? Vilka är "folk"? Jag tolkar det som medborgare i det här fallet, och därmed tolkar jag folkstyre som att alla medborgare styr. Det får mig att tänka efter. Styr värkligen medborgarna demokratin Sverige? Fråga dig själv, styr du Sverige? Hur mycket kan en enskilld person som inte är politiker värkligen påverka Sveriges politik? Det skulle vara intressant att försöka att ändra på något ganska radikalt, men det ända jag kommer på som är relativt möjligt är gratis kommunaltrafik över hela landet (se tidigare inlägg). Om jag verkligen ville, skulle jag kunna få den frågan till riksdagen? Om jag skulle lyckas så långt, skulle folket eller de 349 ledamöter i riksdagen bestämma hur det skulle bli? Det kan jag i alla fall svara med säkerhet, inte skulle det bli en folkomröstning för det. Så bestämmer då folket? Ja, till viss del. Vi röstar för partier, stora frågor och komunalråd etc. Så man kan säga att vi bestämmer det viktigaste, och vi bestämmer vilka som ska bestämma allt som det inte blir folkomröstning för, men vi styr inte. Folket i Sverige styr inte, men ändå kallas det för en demokrati. Ordet demokrati missbrukas och tänjs i mycket högre grad; USA kallas demokrati, men där får folket två alternativ och måste välja det ena eller det andra. Jag vet inte direkt vad det som Sverige påstår är demokrati egentligen bör kallas, en del skulle nog kalla USA för en demokratur, men det är nog att gå lite för långt när det kommer till Sverige. Jag tänker mig det mer som någon sorts popularitetsaristokrati; de som gör sig populära genom reklam och tal med många löften och clichéarteade uttryck är de som styr.  

Men borde Sverige sträva efter att vara en ren, sann demokrati, där folket verkligen styr? Jag säger ja, men jag tror inte att det är möjligt i ett sådant samhälle vi lever i idag. Det skulle bli väldigt knepigt om 9 miljoner människor skulle rösta om alla de förslag som skulle läggas upp, det kanske skulle vara möjligt (jag tänker mig det som en sorts mobiltjänst där alla börjar dagen med att antingen skicka ja eller nej svar till de sms de får med dagens förslag), men väldigt opraktiskt och onödigt, och folk skulle inte sätta sig in i de ämnen som röstades om. Men ändå tycker jag att Sverige ska försöka bli en ren demokrati, genom transformeringen till småsamhällen; kommuner med så mycket makt att det nästan är ett individuellt land, eller ännu mindre regioner med kanske bara runt 1000 invånare; där finns möjlighet till sann demokrati. Det ultimata samhället för mig är ett bysamhälle med lokala produktioner av allt nödvändigt och lokal, sann demokrati.


-David Ramnerö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0