Bush Light



Mycket händer i världen för tillfället, det är svårt att tyda framtiden och vad våra handlingar kommer att resultera i, men det verkar tydligt att våran riktning är nedåt.

Just nu är jag mest spänd över att se hur Obamas övertagande av USA:s tron kommer att påverka världen. Jag håller på en avsaknad av den förändring Obama har predikat så mycket om. Jag tror att han som mest kommer att påskynda den naturliga reaktionärattityden som finns i alla samhällen och som alltid funnits, jag är rädd att det är hans syn på förändring. När jag tänker förändring tänker jag förändring utöver det naturliga och normala, jag tänker revolution. En del kommer vara nöjda med Obama's sätt att förändra, hans lite halvreaktionära högerpolitik kommer kanske dra vissa kontraster mot den förra regeringen, men skillnaderna kommer att vara så mycket färre än vad alla tror. Obama's rykte är bra, han har byggt upp ett förtroende. Folk tror på förändringen som de tror på gud. Han höjs upp, han ska rädda världen. Men redan nu, innan han ens har tillträtt som president har han gjort sitt första misstag som visar förändringen inte är vad han kallar den.

Jag talar så klart om att han än inte uttalat sig om Israels skamliga attack mot inte bara militära men också civila i Gazaremsan. Israel som förkastad eldupphör pga. att de inte kunde gå med på att låta Palestinas gränser vara öppna och låta palestinierna vara fria. Obama kunde inte stödja Israel i detta fall, eftersom att det är så otroligt tydligt att de är den "onda" sidan i denna konflikt. Men han kan inte heller gå emot Israel, på grund utav den mängd mäktiga män med intressen beroende på Israel inom USA:s lyxliga, men även på grund utav att det var USA som utan hänsyn trängde undan Palestina och stal land där de sa att Israeliterna skulle bo. De vill inte, kan inte, erkänna att de hade fel; att det så otroligt allvetande och klarsynta USA kunde göra fel. De vill inte erkänna att man inte kan sno land från arabländer. De kan alltså inte stödja palestinierna. Obama kan inte uttala sig om den konflikten för att om han uttalar sig för Israel ser alla att han bara är Bush Light (nu med 30 % mindre patriotism), och om han talar för Palestina skulle han verkligen tala för förändring, något han inte gör. Något han inte kommer att göra. Något han inte kan göra. En person som är kritisk mot Israel kommer aldrig att bli vald till USA:s president med det nuvarande systemet. Därför behövs förändring; inte Obama's förändring utan riktig, revolutionär förändring.

-David Ramnerö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0